ZSSS je predana podpiranju pravic žensk z namenom doseganja enakosti med ženskami in moškimi tako v svetu dela kot tudi na vseh drugih področjih življenja. Ženske predstavljajo približno polovico prebivalstva v Sloveniji in ravno tako nekaj manj kot polovico članstva sindikatov, povezanih v ZSSS.

Programske prioritete ZSSS na področju enakosti spolov:

  • integracija načela enakih možnosti v vse sindikalne politike in pri presoji sprejemanja zakonodaje,
  • odpravljanje plačne in pokojninske vrzeli,
  • naslavljanje stereotipov in spolnih vlog na področju urejanja delovnih razmerij,
  • odpravljanje diskriminacije,
  • podpora ukrepom usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja,
  • odpravljanje nasilja in (spolnega) nadlegovanja nad ženskami na delovnem mestu ter vzpostavljanje povezave med nasiljem doma z delovnim okoljem,
  • podpiranje uravnotežene zastopanosti žensk in moških na mestih odločanja znotraj ZSSS in širše.
Share

Usklajevanje poklicnih in zasebnih obveznosti je predpogoj za izenačevanje možnosti žensk in moških v svetu dela. Družini prijazne politike in ukrepi pomembno prispevajo k zaposlovanju žensk in njihovi ekonomski neodvisnosti. V ZSSS zagovarjamo sistemske spodbude za starševsko uravnoteženo izrabo državnih politik na tem področju, prav tako spodbujamo vključevanje določb v kolektivne pogodbe, ki bi delavcem olajšale usklajevanje delovnih in zasebnih obveznosti ter spodbujale enakost spolov.

Družinske obveznosti se v različnih življenjskih obdobjih spreminjajo. V zadnjem času se mladi starši – zaradi podaljševanja delovne dobe, odlaganja rojstva otrok v poznejša obdobja in starajočega se prebivalstva  – poleg skrbi za lastne otroke vse pogosteje sočasno skrbijo za ostarele in bolne družinske člane. Z zaostrovanjem upokojitvenih pogojev in vse večjo življenjsko dobo pa narašča tudi število starejših delavcev, ki se nemalokrat srečujejo z različnimi zdravstvenimi omejitvami pri svojem delu. Seveda si v ZSSS prizadevamo izboljšati možnosti usklajevanja delovnih in zasebnih obveznosti vseh skupin delavstva.

Starševsko varstvo

Po zakonu o starševskem varstvu in družinskih prejemkih (ZSDP-1) so starši upravičeni do:

  • materinskega,
  • starševskega,
  • očetovskega dopusta,
  • skrajšanega delovnega časa zaradi varstva in nege otroka.

Materinski dopust traja 105 dni in je neprenosljiv (razen v izjemnih primerih, kot je npr. smrt matere). Mati nastopi materinski dopust 28 dni pred predvidenim rojstvom otroka, 15 dni je obveznih.

Starševski dopust traja 320 dni. Vsakemu izmed staršev pripada 160 dni starševskega dopusta, 60 dni je neprenosljivih za vsakega od staršev. Oče lahko svoj del neprenosljivega starševskega dopusta (60 dni) koristi istočasno z mamo že v času materinskega in starševskega dopusta matere.

Oče ima pravico do 15 dni plačanega očetovskega dopusta, ki ga mora izrabiti do tretjega meseca starosti otroka. Ob rojstvu dvojčkov ali več živorojenih otrok se očetom dopust podaljša za dodatnih 10 dni za vsakega otroka.

Neprenosljivi del v trajanju največ 60 dni lahko vsak izmed staršev izkoristi do osmega leta starosti otroka. V posebnih primerih (rojstvo več otrok hkrati, otrok, ki potrebuje posebno nego) se starševski dopust lahko tudi podaljša. Starša se glede koriščenja tega dopusta dogovorita na centru za socialno delo. Rejnikom pripada 30 dni starševskega dopusta za otroka v starosti do konca prvega razreda osnovne šole.

Pravico do dela s krajšim delovnim časom ima tisti starš, ki neguje in varuje otroka do tretjega leta starosti, oziroma če neguje najmanj dva otroka, ima to pravico do osmega leta starosti najmlajšega otroka. Eno leto izrabe te pravice je neprenosljivo za vsakega od staršev. Delodajalec v teh primerih zagotavlja plačilo po dejanski delovni obveznosti, država pa plačilo prispevkov za socialno varnost od osnove, kot se izračuna za materinsko nadomestilo, vendar ne manj od sorazmernega dela minimalne plače. Skrajšani delovni čas lahko starša koristita tudi istočasno v skupnem trajanju največ 20 ur tedensko.

Zaposlovanje in starševstvo

Zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1) v povezavi s starševskim varstvom med drugim zagotavlja:

  • zaščito nosečih in doječih delavk pred opravljanjem del, ki bi lahko ogrozila njeno zdravje ali zdravje otroka,
  • zaščito nosečih in doječih delavk pred odrejanjem nadurnega in nočnega dela,
  • pravico do odklonitve opravljanja nadurnega in nočnega dela za starša, ki neguje otroka starega do treh let in za samohranilce oziroma samohranilke, ki skrbijo za otroka starega do sedem let,
  • pravico do odsotnosti z dela zaradi izrabe materinskega, starševskega in očetovskega dopusta ter do nadomestila za čas dopusta,
  • pravico do krajšega delovnega časa zaradi starševstva,
  • pravico do odmora in nadomestila za dojenje med delovnim časom ter do nadomestila za čas odmora,
  • pravico do vrnitve nazaj na svoje delovno mesto po preteku starševskega dopusta,
  • varstvo staršev na starševskem dopustu ter nosečih in doječih delavk pred odpovedjo pogodbe o zaposlitvi,
  • pravico do izrabe najmanj enega tedna letnega dopusta v času šolskih počitnic za starše šoloobveznih otrok,
  • pravico do plačane odsotnosti z dela v breme delodajalca do skupaj največ sedem delovnih dni v koledarskem letu zaradi družinskih okoliščin, kot so lastna poroka, smrt zakonca ali zunajzakonskega partnerja ali smrti otroka, staršev ipd.,
  • pravico do odklonitve napotitve v tujino zaradi nosečnost in varstva predšolskega otroka,
  • možnost, da delavka oziroma delavec zaradi potreb usklajevanja družinskega in poklicnega življenja predlaga drugačno razporeditev delovnega časa od tega, ki ga je določil delodajalec (delodajalec lahko s pisno utemeljitvijo sprejme ali zavrne delavčev predlog).

Gradivo

Publikacija Rebalance – Strategije sindikatov in dobre prakse, ki podpirajo usklajevanje dela in družine (v angleščini)

Priročnik za implementacijo in prenos EU Direktive o usklajevanju poklicnega in zasebnega življenja staršev in oskrbovalcev (v angleščini) 

Primeri določb za KP za lažje usklajevanje dela in družine (iz projekta GEQUAL, projekta »Usklajevanje poklicnega in družinskega življenja v kolektivnih pogodbah: Vloga socialnih partnerjev pri spodbujanju enakosti spolov«)

Priročnik Usklajevanje dela in družine – primeri dobrih praks v kolektivnih pogodbah (iz projekta GEQUAL, projekta »Usklajevanje poklicnega in družinskega življenja v kolektivnih pogodbah: Vloga socialnih partnerjev pri spodbujanju enakosti spolov«)

Priročnik: Ukrepi za usklajevanje plačanega dela in družine (iz projekta »Očetje in delodajalci v akciji – ODA«)

Publikacija Usklajevanje dela in družine ter enakost spolov: Regijski pregled in smernice (iz projekta »Spreminjanje tradicionalne miselnosti skozi kolektivne pogodbe na Zahodnem Balkanu«)

V ZSSS si prizadevamo za odpravo razlik med plačami žensk in moških, saj te najbolj nazorno kažejo na položaj žensk na trgu dela. Vzroki za plačno vrzel so sicer kompleksni, medsebojno povezani, odražajo neenakosti in diskriminacijo v svetu dela in v družbi. Ženske prevladujejo v sektorjih in poklicih, ki so manj cenjena, nižje vrednotena in posledično manj plačana, prevzemajo nesorazmeren del skrbstvenega dela v družini in se soočajo z (ne)vidnimi ovirami pri dostopu do bolje plačanih, vodilnih in vodstvenih položajev.

Enako plačilo za enako delo in za delo enake vrednosti ne glede na spol je splošno sprejeto načelo, ki velja v Evropski uniji in v Sloveniji. Zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1) v 133. členu zagotavlja, da je »delodajalec dolžan za enako delo in za delo enake vrednosti izplačati enako plačilo, ne glede na spol«.

Plačna vrzel oziroma »Gender Pay Gap« je uradni kazalnik, ki prikazuje razlike v plačah med spoloma. Izračunana je na podlagi podatkov iz Raziskovanja o strukturi plač (Structure of Earnings Survey – SES), ki se izvaja v vseh državah članicah EU. Plačna vrzel se nanaša na relativno razliko v povprečnih bruto urnih plačilih žensk in moških in se izračuna kot razlika bruto plače za plačano uro med moškimi in ženskami. Po podatkih Evropskega statističnega urada – Eurostat (neprilagojena) plačna vrzel v Sloveniji v zadnjih letih niha: v letu 2012 je znašala 4,5 odstotka, leta 2018 dosegla vrh pri 9,3 odstotkih, nato se je zniževala in rasla (v letu 2019 na 7,5 odstotka, leta 2021 na 2,8 odstotka, leta 2022 na 6,8 odstotka) in leta 2023 dosegla 5,4 odstotka  (povprečje v EU-27 za leto 2023 je 12 odstotkov).

Nižja plačila žensk prinašajo nižje pokojnine. Ženske nad 65 let starosti so leta 2024 v Sloveniji v povprečju prejemale 9,7 odstotka nižje pokojnine od moških  (Eurostat, 2024). Stopnja tveganje revščine je za starejše ženske (starost 65+) v Sloveniji po podatkih Eurostata leta 2024 znašala 47,8 odstotka, medtem ko je ta za enako stare moške znašala 48,2 odstotka.

Gradivo

Študija: Enako plačilo za enako delo in plačna vrzel med spoloma

Priročnik: Enako plačilo za enako delo ali delo enake vrednosti

Guide: Equal pay for equal work or work of equal value

Jednaka plaća za jednak rad ili rad jednake vrijednosti – Priručnik za primjenu u praksi

Jednaka zarada za jednak rad ili rad jednake vrednosti – Priručnik za primjenu u praksi

Gleicher Lohn für gleiche oder gleichwertige Arbeit – Leitfaden für die Umsetzung in der Praxis

ZSSS se zavzema za odpravo nasilja na podlagi spola, ki se pravno uvršča v širši okvir odpravljanja diskriminacije in je eden izmed glavnih ovir pri doseganju enakosti spolov na delovnem mestu in v družbi.

Nasilje pomeni kršitev temeljih človekovih pravic in povzroča resne ekonomske in socialne posledice. Kaže se v različnih pojavnih oblikah, najpogosteje govorimo o trpinčenju, spolnem in drugem nadlegovanju na delovnem mestu. Ustvarja škodljivo delovno okolje, vpliva na zdravje, varnost, zaupanje, delovno motivacijo in produktivnost zaposlenih. Naraščanje prekarnih, nestandardnih oblik zaposlovanja (neprostovoljno delo na drugih podlagah, npr. preko avtorskih in podjemnih pogodb zaposlitev za skrajšani delovni čas, delo za določen čas, študentsko delo ipd.) povečuje tveganje za nasilje in nadlegovanje na delovnem mestu. Temu so  v večji meri izpostavljene ženske, mladi, migrantke in migranti ter druge ranljive kategorije zaposlenih. Ničelna strpnost do katerekoli pojavne oblike nasilja je nujna, če želimo izkoreniniti te pojave in ustvarjati zdrava delovna okolja.

Vsakršno nasilje povzroča škodo – ne le žrtvam, ampak tudi delodajalcem in celotni družbi. V ZSSS zagovarjamo poglobljeno razumevanje povezave med nasiljem v zasebni sferi z delom. Negativne posledice nasilja, ki se dogaja v intimni sferi doma se namreč odražajo na delovnem mestu ter vplivajo na delo in zaposlovanje žrtev. Žrtve nasilja so pogosteje bolniško odsotne z dela, mnogokrat v iskanju varnosti zase in za svoje otroke primorane prekiniti delovno razmerje. To ogroža ekonomsko varnost žensk in njihovih otrok.

ZSSS se zavzema za sprejetje nacionalnega okvirnega sporazuma o preprečevanju nasilja in nadlegovanja na delovnem mestu ter ratifikacijo mednarodne konvencije MOD št. 190 o odpravi nasilja in nadlegovanja v svetu dela.

Gradivo

Analiza ankete (2023): Spolno in drugo nadlegovanje ter trpinčenje v slovenskih delovnih okoljih

Nacionalna študija »Varne doma, varne v službi!«

Nacionalna študija »Varne doma, varne v službi!« (v angleščini)

Končno poročilo projekta »Varne doma, varne v službi!« (v angleščini)

Stopnja zaposlenosti, 20-64 let

Ženske

Moški

Slovenija

75,1 %

81,1 %

EU-27

70,8 %

80,8 %

Eurostat, 2024

Stopnja zaposlenosti za krajši delovni čas, 20-64 let

Ženske

Moški

Slovenija

11,6 %

5,2 %

EU-27

27,8 %

7,7 %

Eurostat, 2024

Stopnja zaposlenosti za določen čas, 20-64 let (% od vseh zaposlenih)

Ženske

Moški

Slovenija

9,8 %

7,1 %

EU-27

11,3 %

8,9 %

Eurostat, 2024

Stopnja zaposlenosti (25-49 let) brez otrok

Slovenija

EU-27

Ženske

85,6 %

80,9 %

Moški

83,7 %

88,1 %

Eurostat, 2024

Stopnja zaposlenosti (25-49 let) z otrokom mlajšim od 6 let

Slovenija

EU-27

Ženske

84,4 %

69,9 %

Moški

96,5 %

92 %

Eurostat, 2024

Stopnja brezposelnosti (glede na delovno aktivno populacijo, 20-64 let)

Ženske

Moški

Slovenija

3,7 %

3,1 %

EU-27

5,9 %

5,5 %

Eurostat, 2024

Plačna vrzel

Slovenija

5,4 %

EU-27

12 %

Eurostat, 2024

Pokojninska vrzel (starost 65 +)

Slovenija

9,7  %

EU-27

24,7 %

Eurostat, 2024