Kapital Uber alles! – Proti Uberju, prekarnosti, izkoriščanju!

4. 5. 2021

Evropsko združenje transportnih delavcev (ETF) je na svojih spletnih straneh objavilo članek v podporo sindikalnim in drugim organizacijam, ki si v Sloveniji prizadevajo za zavrnitev sprememb zakona o prevozih v cestnem prometu, s katerimi bi dovolili vstop v Slovenijo multinacionalkam, ki kršijo delovno zakonodajo in slabijo delovne pogoje.

Članku je priloženo tudi pismo, ki ga je ETF naslovila na predsednika države, predsednika vlade in  pristojnega ministra. Pismo lahko najdete tukaj.

V luči včerajšnjih in današnjih obravnav na pristojnih odborih državnega zbora je toliko bolj pomembno poudariti negativne izkušnje, ki jih ima Evropa s poslovnimi modeli tipa Uber in ponovno opozoriti na škodljive posledice, ki jih pristajanje na pravila igre multinacionalk prinaša. Članek je dostopen na tej povezavi.

V članku opozarjajo na negativne izkušnje z Uberjem v tujini, na monopolizacijo trga, prekarna in nizko plačana delovna mesta ter na izogibanje plačevanja ustreznih socialnih zavarovanj. Kot dodajajo, zakonodaja pri nas že omogoča digitalno poslovanje taksistom, medtem ko zakon prinaša ukinitev taksimetrov, kar bi še povečalo možnosti izkoriščanja potrošnikov. Zanikanje delavskih pravic nas spominja na čas, ko še ni bilo delavskih pravic. In kot še zapišejo, vrnitev v preteklost zagotovo ne moremo imenovati »modernizacija«.

Podprite interese ljudi!

Izpostavljamo pa še skupno izjavo sindikatov, delavskih in študentskih organizacij ter poziv poslancem in poslankam državnega zbora. Raziskovalni odbor CEDRA, Sindikat Glosa, Svobodni sindikat Slovenije, Sindikat osebne asistence, Sindikat Lidl, Delavska svetovalnica in drugi tako sporočajo:

»S tem, ko vladajoči deregulirajo gospodarstvo in v imenu rasti v državo vabijo tovrstna podjetja, se jasno postavljajo na stran kapitala, ki ga dobrobit delavcev ne briga. Nizke cene blaga in storitev na kratki rok morda navdušijo množice, toda dolgoročno nam to ustvarja razmere, v katerih bomo vsi delali v nevzdržnih pogojih, kot delajo vozniki Uberja po svetu, trgovci diskontnih trgovin, agencijski delavci, delavci čistilnih servisov, itd.

Podpisani od odbora za infrastrukturo, okolje in prostor, ki o noveli zakona o prevozih v cestnem prometu odloča danes, v torek, 4. 5. 2021, ZAHTEVAMO:

  • ureditve ne prilagajajte interesom korporacij,
  • zavrnite sporno novelo,
  • uzakonite učinkovito delavsko zaščito in boljše delovne pogoje ter
  • povečajte varstvo okolja!

Poslanke in poslanci ste dolžni varovati in zviševati delavske standarde ter temu primerno glasovati – PODPRITE INTERESE LJUDI IN NE KAPITALA!

Z vsemi močmi podpiramo aktivnosti taksistk in taksistov, ko ti branijo delavske standarde. Žal se delavski razred v zadnjih letih zgolj brani pred pritiski kapitala in poskuša ohraniti status quo, vemo pa, da bodo šele močni in med seboj povezani sindikati lahko prešli k boju za izboljšanje položaja in dvig standardov za delavce, lokalno prebivalstvo in okolje.

Sindikat taksistov ravno s svojimi prizadevanji, ki so se v zadnjih mesecih poglobila, prispeva k temu boju. Toda v boju s kapitalom, ki je v tesni navezi s politiko, lahko zmagamo samo skupaj, med seboj povezani in enotni.

Naj solidarnost ne ostane le beseda!«

Foto Sindikat Mladi plus

To NI digitalizacija!

Dodajamo še posnetek današnjega protesta proti Uberju pred državnim zborom in delimo še vpogled Sindikata Mladi plus – zapisali so: »Napišejo zakon za UBER! Direktno za korporacijo, za katero je iz praks v tujini jasno, da krši delavske pravice, se izogiba plačevanju davkov in napada delavsko organiziranje. Uber NE ustvarja delovnih mest, saj NE zaposluje. Dodatno nagradijo Uberjevega glavnega lobista Marka Borisa Andrijaniča še z dodatno funkcijo, da ta postane predsednik vladnega strateškega sveta za digitalizacijo! Na široko odprejo vrata prekarizaciji, “ker ta že tako ali tako obstaja” in jim je vseeno, če še več ljudi dela v mizernih pogojih! Hkrati se sprenevedajo, lažejo in manipulirajo, da to “ne bo imelo vpliva na socialni položaj teh delavk in delavcev!” Temu pa potem rečejo digitalizacija! Kapital uber alles!!!« To NI digitalizacija, nadaljujejo v sindikatu mladih. »To je podeljevanje privilegijev korporacijam! To je nelojalna konkurenca! To je klientilizem! To je povečevanje prekarnosti in izkoriščanje delavk in delavcev!«

*Pomembno!

Odbor državnega zbora za infrastrukturo, okolje in prostor je na seji 4. maja potem prižgal zeleno luč predlogu novele zakona o prevozih v cestnem prometu, ki prinaša podlago za delovanje platform za prevoze, kot je Uber. Kljub temu se boj nadaljuje!

Spreminjanje zakonodaje po meri multinacionalk ali človeka?

Po tem, ko smo na Odboru za infrastrukturo Državnega zbora dne 5. 5. 2021 predstavili argumente proti spremembi zakonodaje, ki se prilagaja modelu nekaterih velikih multinacionalk, ko so nas podprli tako sindikati kot druge organizacije v Sloveniji in Evropi, ko je sama zakonodajna pravna služba Državnega zbora opozorila na pravne nedoslednosti predlaganih sprememb, je odbor kljub temu potrdil predlagane spremembe in Zakon o spremembi zakona o prevozih v cestnem prometu poslal naprej v zakonodajni postopek, na glasovanje v parlament.

Na razpravi smo veliko slišali o letečih taksijih, o avtonomni vožnji in o digitalizaciji, kar ni imelo nikakršne povezave s predlagano spremembo. S spremembo, ki govori samo in izključno o omilitvi standardov za pridobitev licence za opravljanje prevozov in o platformi, ki bo omogočala model, ki ga uporabljajo določene multinacionalke, torej neuporaba taksimetra.

Poslanci bodo pri glasovanju tako imeli zadnjo možnost, da razumsko pogledajo predlagane spremembe in se odločijo, ali smo država, ki spreminja zakonodajo po meri velikih korporacij, ali pa smo suvereni pri podpori naših ljudi in našega znanja.

Predvsem pa bodo dali jasen znak, kakšno je stališče zakonodajne oblasti do platform, ki se bodo v naslednjih letih razširile in nas postavile pred dejstvo, ali delati kot prekarec ali pa sploh ne.

Saška Kiara Kumer, generalna sekretarka Sindikata delavcev prometa in zvez Slovenije (SDPZ) (dodano 6. 5. 2021)

Share