Sindikat kritičen ob sprejemanju novega pravilnika o osebni asistenci

21. 1. 2022

Sindikat osebne asistence (SOA) in Svobodni sindikat Slovenije (SSS), obveščata javnost o nadaljnjem nesprejemljivem in vse bolj neznosnem nazadovanju standardov, ki jih dosledno uveljavlja za področje osebne asistence pristojno Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ).

Konec lanskega leta se je namreč končala tritedenska javna razprava o pravilniku o osebni asistenci, podzakonskem aktu, izvedbenem oziroma izvršilnem predpisu, ki izhaja iz pred kratkim sprejete novele zakona o osebni asistenci (ZOA). To možnost bolj demokratičnega izrekanja o tej pomembni materiji so v sindikatu uporabili in prek portala eDemokracija posredovali svoja mnenja, predloge, pripombe, pobude in/ali komentarje na to pomembno materijo. Izpostavljajo, da pravilnik pravice in obveznosti osebnih asistentk in asistentov (OA), ki jih SOA zastopa in ščiti, določa le posredno oziroma s priznavanjem (upravičenih) stroškov izvajalcem osebne asistence (oziroma delodajalcem OA), saj med drugim ureja »poročanje in metodologijo za izračun cene ure storitve osebne asistence«. Odločevalci pravice in obveznosti OA sicer povzemajo oziroma vključujejo v ceno ure storitve osebne asistence, ki jo namenjajo izvajalcem (oziroma delodajalcem/zaposlovalcem OA), a ob tem poudarjajo, da pravilnik, za razliko od prvotnega, že od prvega leta svojega obstoja (od marca 2019) ne določa niti kančka metodologije več.

»Ne glede na to, da smo pozdravili večino rešitev, ki jih je prinesla lansko jesen sprejeta novela ZOA, ki jo ocenjujemo kot majhen in negotov korak v pravo smer, pa vztrajamo pri kritiki pravilnika, saj ta ob ustavnogledano sporno širokem diskrecijskem polju slabša ureditev pomembnega socialnovarstvenega področja – financiranja družbene skrbi za čim bolj neodvisno in izpolnjujoče življenje upravičencev do osebne asistence. Svoja videnja pravilnika smo skušali v zadnjih dneh predstaviti predstavnikom MDDSZ tudi neposredno, a ti žal za nas niso našli časa. Poudarjamo še, da naša stališča izhajajo iz našega osnovnega poslanstva – zastopanja, zagovarjanja in uveljavljanja delavskih interesov in pričakovanj OA. Mestoma torej nujno sovpadajo tudi s stališči in pričakovanji izvajalcev osebne asistence, naših zaposlovalcev – številni med njimi so, tako smo v zadnjih tednih izvedeli z različnih strani, ogorčeni nad usmeritvami, ki jih je dokončno pokazala normativna ureditev, izhajajoča iz zadnjega pravilnika. Dodatno pa smo veseli, ko naša prizadevanja sovpadajo z interesi, pričakovanji, potrebami in željami samih uporabnikov osebne asistence,« sporočajo iz sindikata.

Zadnji predlog pravilnika, ki je med drugim tudi vsakokratna osnova za sklenitev pogodb z izvajalci osebne asistence, nadaljuje trend postopnega odstranjevanja neposrednega sklicevanja financiranja stroškov dela na ureditev v javnem sektorju (najprej odstranitve kolektivne pogodbe za dejavnost zdravstva in socialnega varstva (KPDZSV) kot reference, nato odstranitve še kolektivne pogodbe za javni sektor (KPJS)), tj. s postopnim približevanjem minimumu delovnopravnih standardov, kot jih določa zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1). S tem se utrjuje od samega začetka zastavljeno potiskanje dejavnosti v zasebno, tržno dejavnost, takemu neoliberalnemu pristopu pa sindikat nasprotuje. »Še bolj pa je nesprejemljivo to, da nam vse bolj skromne pravice skrbniki in financerji odrejajo kar s podzakonskim aktom, pri tem pa izvajalcem osebne asistence, tj. našim delodajalcem, tudi za stroške dela ob vsakem koraku in skoraj na vsaki točki dosledno režejo vse bolj tanke rezine. Pristojni so si tokrat dovolili še za odtenek večjo perfidnost: predlagali so dvig izhodiščne višine cene ure za dva plačna razreda (iz 23. na 25. plačni razred “plačne lestvice, ki velja za javni sektor”), pri tem so odrekli financiranje številčnih dodatkov OA (npr. za deljen delovni čas, za izmensko delo, za neenakomerno razporejen delovni čas in za posebne obremenitve), znižali so dodatek za nadurno delo in število dni dopusta, dovolili so z zakonom nepredvideno drugačno ureditev dodatka za delovno dobo, omejili so višino regresa za letni dopust …« V SOA tudi ne moremo pristati na sramotno nizko število ur usposabljanja, ki jih pripravljavec določa za poklice v osebni asistenci, zlasti za OA, še bolj nesprejemljivo pa je, da nam skrbniki ureditve odrekajo pravico do socialnega dialoga, socialnega partnerstva in soupravljanja, pravijo v sindikatu, kjer pričakujejo še opredelitev zavezujoče vloge delavskega predstavništva pri pripravi internih aktov izvajalcev osebne asistence, pri izboljšanju sistema poročanja izvajanja osebne asistence, pa tudi izboljšanje spremljanja in nadzora spoštovanja delovnopravnih in socialnih standardov ter davčnih obveznosti in vzpostavitev sistema priznavanja bonitet izvajalcem osebne asistence glede na obstoj in rezultate socialnega dialoga oziroma delavskega predstavništva.

»V sindikatu vztrajamo, da se normativna ureditev delovnopravnega položaja OA zaradi vsebinske zahtevnosti dela in primerljivosti poklicev v modernem svetu dela izrecno sklicuje na v preteklosti že vzpostavljene ureditvene standarde. Vztrajamo, da imamo OA besedo pri določanju standardov našega dela; rečeno še bolj jasno, zahtevamo, da je za določanje pravic in obveznosti OA nujno poslušati, prisluhniti in upoštevati sindikat, da se lahko naš položaj ureja samo s kolektivno pogodbo, primarnim normativnim sredstvom socialnega dialoga in socialnega partnerstva. Pomen in težavnost našega poklica in te dejavnosti bi morala sploh v luči skorajšnje uvedbe dolgotrajne oskrbe spodbuditi bolj skrbno in vzdržno ravnanje odgovornih. Sploh, če kanijo biti dosledni pri zagotavljanju materialnih pogojev področju, ki mu sicer namenjajo dokajšnjo retorično pozornost,« še dodajajo za konec.

Share