Delavci so na zadnjem mestu! Na Brniku zaradi napovedanega odpuščanja protestni shod

2. 7. 2020

V organizaciji Svobodnega sindikata Slovenije (SSS) in Sindikata poklicnega gasilstva Slovenije (SPGS) je danes zaradi napovedanega odpuščanja večjega števila zaposlenih v družbi Fraport Slovenija pred sedežem podjetja na brniškem letališču potekal protestni shod.

Vodstvo ni želelo iskati bolj humanih metod

Na protestu je bilo mogoče slišati, da podjetje v zadnjem obdobju dosega večmilijonske dobičke, ki so samo v zadnjih dveh letih presegali 20 milijonov evrov. Zaradi epidemije, ki je močno okrnila promet na letališču, pa so se v upravi lotili odpuščanj delavk in delavcev. Družba se kljub pozivom sindikata ni odločila za koriščenje državne pomoči, ki bi podjetju omogočila pokrivanje bistvenega dela stroškov za delavce, ki so na čakanju na delo doma. Na gluha ušesa je naletel tudi sindikatov poziv, da naj družba v operativi izkoristi ukrep subvencioniranega skrajšanega delovnega časa do konca leta 2020. Ker vodstvo ni poiskalo do zaposlenih bolj spoštljivih in humanih rešitev, so se delavke in delavci zbrali na shodu, na katerem so protestirali proti načrtovanem odpuščanju in zahtevali, da se ga prestavi vsaj na konec leta, ko bi bilo bolj jasno, kakšna bo situacija.

Za terminal so našli denar, za zaposlene pa ne

»Ne strinjamo se, da se v prvih momentih neke krize, ko poslovni rezultati ne tečejo več po načrtih lastnikov in poslovodstva, znesejo nad delavci,« je dejal predstavnik Sindikata poklicnega gasilstva Aerodrom Ljubljana in Sindikata poklicnega gasilstva Slovenije (SPGS) David Švarc. Kot je še dodal, so sami zavrnili način reševanja krize, ki gre v breme delavstvu in prav nič v breme kapitalu, ki že vrsto let kuje visoke dobičke. »To podjetje zmore preiti to krizo brez odpuščanja,« je izpostavil in spomnil, da je bilo v preteklosti v podjetju premalo ljudi, in da so mnogokrat delali prekomerno. Sekretar gorenjske območne organizacije ZSSS Matej Jemec pa je spomnil na to, koliko so delavci doprinesli družbi in dodal, da bi jih bilo treba spoštovati. Delavke in delavci so bili pri tem kritični do tega, da se je našlo 1,5 milijona evrov za nadaljevanje gradnje terminala, ne pa od 250 tisoč do 300 tisoč evrov za plače 120 presežnih delavcev.

Družini prijazno podjetje odpušča četrtino delavcev

Na protest smo lahko slišali vrsto kritik, uperjenih proti vodstvu podjetja. Predsednik SSS Mirsad Begić pa je izpostavil, da bi letošnja izguba brez odpuščanj znašala le 2 milijona več od načrtovane. »Naredimo miselni eksperiment, poskusimo verjeti trditvam uprave, češ da je letošnja epidemija tako okrnila letalski promet, da si ta ne bo opomogel nekaj let, in da jim ne preostane drugega kot da se po začetni racionalizaciji nekaterih drugih izdatkov lotijo enega največjih – t. i. stroška dela. Recimo, da jim verjamemo, da res ne gre drugače, saj vedo, kako se stvarem streže, nenazadnje so poslovodstva vedno cvet najboljših, mar ne? Pa vendar, kako lahko družbeno odgovorno podjetje, podjetje, ki upravlja s kritično nacionalno infrastrukturo, ki ima poleg drugih tudi certifikat družini prijaznega podjetja, opraviči, da odpušča kar četrtino delavk in delavcev, kar 120 od skoraj 480?« se je spraševal Begić in nadaljeval: »Kako to, da so vsi, ki jih odpuščajo, iz operativnega, lahko bi rekli proizvodnega dela podjetja, in nihče iz administrativno-upravnega dela podjetja? Kako to, da tako podjetje na ogorčenje sodelavcev, nasprotovanje in konstruktivne predloge sindikatov ter sveta delavcev ne da veliko?«

»Kako to, da se podjetje, ki zadnja leta redno dosega večmilijonske dobičke – samo zadnji dve leti prek 20 milijonov evrov – ob predvideni letošnji izgubi desetih milijonov evrov, podjetje, ki tako ceni in spoštuje svoje delavke in delavce, takoj loti tako drastičnega odpuščanja?« se je na protestu vprašal Mirsad Begić, predsednik SSS.

 

Delavstvo vidijo zgolj vir čim večjega dobička 

Kot je še izpostavil Begič, so delavke in delavci v njihovih očeh zgolj proizvodni dejavnik, samo še ena reč, namenjena ultimativnemu cilju podjetja – zagotavljanju čim večjega dobička. »Da jim pri občasnih svetohlinskih komplimentih delavcem, da so “največje bogastvo družbe”, nikakor ne gre verjeti, kažejo sicer že izkušnje iz preteklih let, ko smo zahtevali višje plače in manj delovnih obremenitev, ugodnejši in spoštljivejši delovni čas za delavke in delavce. Kaj, kako in predvsem koliko smo dosegli, nam kaže, kje na prioritetnem seznamu poslovodstva so interesi, potrebe in želje tukajšnjega delavstva,« je pred zbranim občinstvom še kritično opozoril in da so bili delavci v podjetju do odpuščanj na zadnjem mestu: »Ko bi le bili na zadnjem mestu tudi pri iskanju rešitve tokratne krize, ne pa da so jih krizni menedžerji “naciljali” med prvimi. Niti to, da smo jih skoraj prosili, naj z odpuščanjem počakajo do konca leta, ni pomagalo; niti to, da je država še za nekaj mesecev podaljšala velikodušno financiranje čakanja na delo doma in da deloma financira delo s krajšim delovnim časom, jih ne gane

Sindikalisti pokazali, da jim je mar

»Verjemimo, da se vsem drugim, vsem, ki jih bo Fraport Slovenija v naslednjih dneh in tednih odpustil, po delu v tem podjetju ne bo kolcalo, ampak bodo svoje življenje in delo nadaljevali nekje drugje in pri tem našli potrebno zadovoljstvo. Predvsem pa ne pozabimo, da smo s tem shodom želeli pokazati, da nekaj damo nase, da nam je mar za sebe, za sodelavce, njihove družine in njihov socialni položaj, da nam je mar za prihodnost podjetja, da imamo ponos in da nas ga ni strah pokazati. Niti takrat, ko na videz izgubljamo! SR’ČNO!« je svoj govor zaključil Begić.

Foto Matej Klarič

Share