Še več nereda in negotovosti! – SDPZ opozarja na posledice fascinacije naših politikov nad podjetji, kot je Uber

14. 12. 2020

Vlada je v teh dneh sprejela zakonsko podlago za prihod Uberja v Slovenijo. Platformno delo pomeni nadaljnjo prekarizacijo dela, Uber pa v prevoze prinaša še več nereda.

V ZSSS smo se na napovedi politikov, da bodo v zakonodajo uvedli take spremembe, ki bodo omogočile poslovanje podjetjem, kot je Uber, ki prek platforme zagotavlja prevoze, odzvali že večkrat. Vedno znova ponavljamo, da to ni prava pot in naj odločevalci raje nadgradijo zaščito delavk in delavcev, ne pa v imenu digitalizacije in nekakšnega »napredka« to še dodatno razgradijo.

Posluha za opozorila tudi tokratni infrastrukturni minister Jernej Vrtovec nima, saj je v proceduro poslal novelo zakona o prevozih v cestnem prometu, ki prinaša tudi zakonsko podlago za delovanje platform, kot je Uber. Vozniki prek teh platform bi po predlogu potrebovali licenco, med novostmi pa je tudi odprava obvezne uporabe taksimetra za taksiste. To vodi v zlorabe, uničenje dejavnosti in padec kakovosti storitev, opozarjajo poznavalci, generalna sekretarka Sindikata delavcev prometa in zvez Slovenije (SDPZ) Saška Kiara Kumer pa opozarja, da je dejavnost taksi prevozov še kako potrebna nadzora in vzpostavitve reda, a zagotovo ne na tak način: »Vsi vemo, da se taksi prevozi opravljajo v pretežni meri na prekaren način, da delavci nimajo druge izbire, kot da si odprejo espe, da posledično nimajo bolniške in drugih elementov socialne varnosti, da je bistveno premalo nadzora nad delovnim časom in ljudje delajo bistveno preveč, kar je za stranke celo nevarno. Država s spremembo zakona, ki je sedaj v proceduri, ne samo, da ta problem ignorira, po našem mnenju ga celo poglablja. Dolžnost države je, da postavi zahteve in pogoje za opravljanje dejavnosti, ki ščiti interes državljanov, torej javno dobro. Govorimo tako o socialni varnosti ter zdravju in varnosti državljanov, ki opravljajo delo prevoza, kot tudi o varovanju zdravja in življenja potnikov, ki potujejo na tak način

Prava cena Uberja?

Po mnenju SDPZ ne sme biti ključna samo cena, ki naj bi bila zaradi ukinjanja taksimetrov nižja in zato že sama po sebi koristna za potrošnika. »Kadar je cena nizka na račun podplačane delovne sile, ki ne vplačuje v blagajne države, ki ima slabo socialno in zdravstveno stanje in ki omogoča dobiček velikim multinacionalkam, je račun, ki nam je vsem na koncu izstavljen, absolutno previsok,« pravi generalna sekretarka SDPZ. »Zanimivo, kako ideja nevidne roke trga še kar ne umre, pri čemer je dovolj pogledati na negativne izkušnje v tujini, da vidimo, da tako nihanje cen pomeni tudi, da v konicah, ob dogodkih in praznikih, cena prevoza poskoči v nebo,« opozarja Saška Kiara Kumer.

Poleg tega je nerazumljiva stalna in ponavljajoča se fascinacija naših politikov nad multinacionalko, kot je Uber, »ki po celem svetu doživlja prepovedi in odklonilne sodbe sodišč, iz preprostega razloga, ker ponuja poslovni model, ki je krivičen do zaposlenih (ki jim niti noče priznati status zaposlenega) in ki vse dobičke črpa iz držav gostiteljic,« še dodaja naša sogovornica. Z izgovorom, da sledimo tehnološkemu napredku tako po njenem odločevalci le »prikrivajo očitne namere po deregulaciji obstoječih taksi prevozov, kar bo na že tako zlorabam podvržen trg prineslo še večjo negotovost in nered.«

Mojca Matoz


Preberite še:

Proti razgradnji delovnih razmerij! – Naš odziv ob zeleni luči zakonski podlagi za prihod Uberja v Slovenijo

Platformna podjetja nenehno preizkušajo našo toleranco – Pogovor s sociologinjo in raziskovalko Majo Breznik o delu prek spletnih platform

Za interese ljudi, ne kapitala! – Miti in resnice o Uberju

Share