Zaostrovanje na letališču

19. 4. 2018

Sindikat poklicnega gasilstva Slovenije (SPGS) je na novinarski konferenci prejšnji četrtek izpostavil grob poseg v pravice zaposlenih v podjetju Fraport Slovenija, kot se že nekaj časa imenuje ljubljansko letališče na Brniku. Če ne bo premika na bolje, bo SPGS protestiral, prvič že 25. aprila, ne izključujejo pa niti stavke, pišemo v 9. letošnji številki Delavske enotnosti, glasila ZSSS.

Letališče Jožeta Pučnika Ljubljana upravlja Fraport Slovenija, kakor se od lanske pomladi imenuje dotedanje podjetje Aerodrom Ljubljana, od leta 2014 v lasti nemške družbe Fraport AG.
V brniškem podjetju je kakih 440 zaposlenih, med njimi okoli 60 gasilcev (vsi poklicni gasilci so člani SPGS). Še pred tem je vodstvo podjetja podružnici SPGS zanikalo reprezentativnost, kar še vedno počne podružnici SSS (pridobil jo bo konec maja po preteku polletnega pogoja delovanja); ta dva sindikata  imata skupaj med članicami in člani več kot polovico vseh zaposlenih.
Delavci morajo biti za delo posebej usposobljeni, a so že dolgo podcenjeni in preobremenjeni, kar se kaže v njihovem naraščajočem nezadovoljstvu. Podjetje prav tako zanemarja razvojni in infrastrukturni vidik poslovanja, so opozorili sindikalisti.
Predstavniki podjetja pa se, nasprotno, še vedno »čudijo« nad sindikalnim nezadovoljstvom. Posege v pravice zagovarjajo s sklicevanjem na zakonodajo in spremembe le-te, izpostavljajo letošnje sedemodstotno povišanje plač ter nadaljnje izboljševanje sistema napredovanj in umeščanja v plačilni sistem.

SPGS ima na brniškem letališču od lani podružnico, Sindikat poklicnega gasilstva Aerodroma Ljubljana. Pred novim letom pa so vzpostavili še podružnico Svobodnega sindikata Aerodroma Ljubljana (SSS), saj je bilo vse več ljudi nezadovoljnih z delom Sindikata družbe Aerodrom Ljubljana, v zadnjih desetletjih edinega sindikata, ki sicer sodi v Konfederacijo sindikatov 90 Slovenije.

SPGS se je od lanskega decembra skupaj s tem sindikatom kake tri mesece pogajal o novem predlogu podjetniške kolektivne pogodbe, ki jo je delodajalec skušal z dotedanjih 16 oklestiti na kakih 30 členov – ob tem pa so proces dogovorjene prenove začeli zaradi točke za izračun plače in količnika za delovna mesta. Kolektivna pogodba je bila relativno sveža, saj je bila sklenjena leta 2014.

Na novinarski konferenci so nastopili predsednik podružnice SSS Klemen Lavrič, predsednik podružnice SPGS na letališču Ignac Švab, sekretar SPGS David Švarc ter gasilka Anuška Mandeljc in kontrolor oskrbe letal David Pesko, predstavnika podružnice SPGS na ljubljanskem letališču.

Delodajalec je s svojim predlogom, na katerega je drugi sindikat skoraj že pristal, posegel v številne že uveljavljene pravice, npr. prelevitev skupnega dodatka na delovno dobo v dodatek na stalnost le pri tekočem delodajalcu; skrajšanje odpovednih rokov in lajšanje odpovedi pogodb o zaposlitvi; krnitev zaščite sindikalnega zaupnika in odpravo zaščite disciplinskega postopka pri delodajalcu; zaostritev pogojev za jubilejno nagrado, ki velja le še za dobo pri posameznem delodajalcu; ukinitev solidarnostne pomoči v primeru elementarne nesreče in zoženje upravičencev do te pomoči; ukinitev sistema napredovanja in nagrajevanja delovne uspešnosti (poslej naj bi ju urejali s splošnimi akti delodajalca); razdelitev polurnega odmora za malico na dva dela; diskriminacijo na podlagi spola glede dopusta zaradi starševstva; omejitev maksimalnega dopusta na 35 dni, a ne za tiste, ki imajo individualno pogodbo.

SPGS je v pogajanjih nasprotoval tem krnitvam pravic, zahteval je pošteno vrednotenje dela v posebnih pogojih,  dvig dodatka za nedeljsko delo s 50 na 80 odstotkov osnove, dvig plačila nadurnega dela s 30 na 50 odstotkov osnove in dvig plačila pripravljenosti na domu s 15 na 25 odstotkov osnove. Poleg tega je zahteval letno usklajevanje plač, ki se v desetih letih niso občutneje dvignile, pri tem pa podjetje že leta dobro posluje (od leta 2012  z več kot petimi milijoni evrov čistega dobička letno) in se hvali s številnimi certifikati.

Nato je vodstvo podjetja pogajanja sredi marca enostransko zaključilo in SPGS sporočilo, da je pogodbo sklenilo le z dotedanjim sindikatom, podjetniška kolektivna pogodba pa je začela veljati z aprilom. Do takrat je SPGS sicer uspelo izboljšati izhodiščni predlog pogodbe in jo obogatiti na dobrih 40 členov, vendar pa mu večine  črtanih pravic ni uspelo povrniti. Ker se s takim »prefinjenim napadom« in »grobim posegom« in »prodajo« delavskih pravic v SPGS in SSS ne morejo strinjati, so se odločili za zaostrovanje; njegov prvi del  je javno opozorilo na dogajanje. 25. aprila bodo pripravili protestni shod delavcev aerodroma, če to ne bo zadostovalo, bodo konec maja pripravili protestni shod skupaj z gasilskimi kolegi iz SPGS. V primeru neodzivnosti delodajalca na njihovo vztrajanje pri pogajanjih, da je treba delavske pravice izboljšati, pa ne izključujejo pa niti stavke.

M. B.

Bi brali več? Priskrbite si svoj izvod Delavske enotnosti!

 

Share